"Жодна інша наука не навчає так ясно розуміти гармонію природи, як математика..." П. Карус "За допомогою логіки доводять, за допомогою інтуїції винаходять." А. Пуанкаре "Математику вже за те любити варто, що вона розум до ладу приводить." М.В.Ломоносов "Хто з дитячих років займається математикою, той розвиває увагу, тренує свій мозок, свою волю, виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети." О. Маркушевич "Математика - це мова, на якій написана книга природи." Галілео Галілей "Математика – наука молодих. Інакше й не може бути. Заняття математикою – це така гімнастика розуму, для якої потрібна вся гнучкість і вся витривалість молодості." Н. Вінер "Найвище призначення математики полягає в тому, щоб знаходити прихований порядок в хаосі, що оточує нас." Н. Вінер "Подібно до того як всі мистецтва тяжіють до музики, всі науки прагнуть до математики." Д. Сантаяна

МАН

«Про свої здібності людина може довідатись, тільки
спробувавши застосувати їх на ділі». Сенека 

     Мала академія наук – це самостійне формування, яке об’єднує учнів школи, здатних до наукового пошуку, зацікавлених у підвищенні свого інтелектуального та культурного рівня, що бажають поглибити свої знання як з окремих предметів, так і в галузі сучасних наукових знань.

     Науково-дослідницька робота в Малій академії є першою сходинкою у світ «великої науки», випробовуванням творчих можливостей учнів. Для цього потрібні не тільки ґрунтовні знання з вибраної галузі науки, але і бажання досліджувати, експериментувати, бути елементарно обізнаним із особливостями наукового стилю, методологією дослідження.
  • Положення про малу академію наук учнівської молоді  завантажити
Офіційний сайт МАН в Україні посилання на сайт

Важливими є такі документи:
    Стане також у нагоді така методичка "Наукова робота з математики" / А.В.Курносова –Луцьк,2011 – 24 с.  
 В даній робті висвітлені основні рекомендації щодо планування та організації наукового дослідження з математики, охарактеризовані вимоги до змісту, структури та оформлення наукової роботи. завантажити методичку

КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ 
  • Контрольна робота І (міського) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту наукових робіт МАН України з математики для учнів 9-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів м. Білої Церкви у 2012 -2013 н.р. (з розв'язками)  завантажити
  • вступна контрольна робота з математики, 11 клас завантажити
  • вступна контрольна робота з математики, 10 клас завантажити
  • підсумкова контрольна з математики 9-11 клас ( рос. та укр.) завантажити
  • Збірник контрольних завдань ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук України 2011, Київ завантажити  
  • Збірник контрольних завдань ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук України 2012, Київ завантажити
  • Збірник контрольних завдань ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук України 2009, Київ завантажити
  • Збірник контрольних завдань ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук України 2008, Київ завантажити
  • Контрольні роботи з математики І етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт (9-11 клас) завантажити
  • Контрольна робота з математики І етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 11 клас завантажити
  • Контрольна робота з математики І етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 10 клас завантажити
  • Контрольна робота з математики І етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 9 клас завантажити
  • Контрольна робота з математики І етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 9 клас, 8 клас завантажити
  • Контрольна робота з математики ІІ етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 8-11класи, м. Запоріжжя, 2009-2010 завантажити
  • Контрольна робота з математики ІІ етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 9-11класи, м. Запоріжжя, 2012-2013 завантажити
  • Контрольна робота з математики ІІ та ІІІ етапи конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 11клас (секція економіки) завантажити
  • Контрольна робота з математики ІІ  етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 11клас завантажити
  • Контрольна робота з математики ІІ етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 9-11класи, м. Запоріжжя, 2011-2012 завантажити
  • Контрольна робота з математики ІІ етап конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт 9-11класи, м. Запоріжжя, 2010-2011 завантажити
  • 100 контрольних завдань з математики завантажити
З власного досвіду:
  • "Науково-дослідницька робота як засіб виявлення і розвитку творчих здібностей учнів" (з досвіду роботи з дітьми, що навчаються у математичному відділенні Малої Академії наук)  завантажити
  • Організація роботи МАН у нашій школі (2009) переглянути презентацію
  • Етапи  роботи з обдарованими дітьми через  організацію роботи шкільної малої академії наук завантажити
Виступ з теми: "Дослідницька робота як основа розвитку інтелектуальної складової " на педраді "Виявлення та шляхи розвитку обдарованих дітей"

     "Проблема творчого розвитку особистості в сучасному світі є надзвичайно важливою. Кожна цивілізована країна дбає про творчий потенціал суспільства загалом і кожної людини зокрема, оскільки потребує діяльних, обдарованих, інтелектуально розвинених громадян. Мета сучасної системи освіти – формування в учнів вмінь самостійно здобувати потрібну інформацію, виокремлювати проблеми, шукати шляхи їх розв’язання. Пошукова активність є своєрідним внутрішнім генератором, який робить людину творчою.

     Залучення учнів до процесу наукового дослідження сприяє формуванню самодостатньої компетентної особистості. Дослідницька робота змінює світогляд дитини, самооцінку, має значний вплив на формування життєвих цінностей .



   Робота над дослідницькою проблемою - це невід’ємна складова системи неперервної освіти, яка надає учням додаткові можливості для духовного та інтелектуального розвитку, задоволення їх творчих та освітніх потреб.

     Організація науково-дослідницької діяльності школярів дає їм можливість самостійно та цілеспрямовано працювати, розвиває креативне мислення, вдосконалює систему теоретичних знань, практичних вмінь та навичок. Важливо, щоб робота відповідала інтересам учнів, їх віковим, індивідуальним та інтелекутальним можливостям.

    Крім того, учні вчаться шукати і реферувати наукову літературу, писати звіт, захищати свої ідеї, обстоювати власну позицію, брати участь у наукових дискусіях. Головним є те, що учні вчаться ретельно проводити дослідження, оволодівають складними методами обробки результатів і переконуються: справжня наука не може бути надуманою, а результати завжди ґрунтуються на дійсно доведених фактах.

    Для досліджень обирають такі об’єкти та явища, які є актуальними для сучасної науки, можуть бути використані в навчальному процесі для формування й розвитку в школярів наукових понять, логічного мислення, пізнавальних інтересів, вдосконалення практичних вмінь і навичок. Учнівські дослідження завдяки значному обсягу, ретельності збирання та обробки матеріалу, використанню сучасних методів статистики можуть досягти високого наукового рівня, мати вагомі результати.

   Діти бачать перспективу особистісного розвитку, в них формуються своєрідні ідеали, виникає необхідність у науковому пізнанні і дослідництві.

    Творчість людей є визначним чинником соціального прогресу. Завдяки активності творчих особистостей у суспільстві не припиняється процес інновації, внаслідок яких саме суспільство змінюється і прогресує."

Виступи-захисти робіт моїх учнів 

  •  Тема: "Застосування принципу Бернуллі в задачах економічного змісту" , підготував учень 11 класу Драч Артур, 2014  (3 місце у ІІ етапі конкурсу)  переглянути виступ



  • Тема: "Софізми та парадокси в математиці" , підготувала учениця 11 класу Яцюк Анастасія, 2013 (3 місце в ІІ етапі конкурсу)   переглянути виступ



  • Тема: "Елементи теорії графів та їх застосування" , підготував учень 10 класу Кирпичник Максим, 2013 (3 місце в ІІ етапі конкурсу)   



  • Тема: "Фрактали та їх застосування" , підготував учень 10 класу Невідомий Іван, 2012 (3 місце в ІІ етапі конкурсу)   переглянути виступ



  • Тема: "Дослідження властивостей та форм овалів Кассіні та троянд Гранді" , підготував учень 10 класу Салій Віталій, 2013  доповідь


  • Тема: "Дослідження алгоритмів застосування мережних систем у виробничих процесах " , підготував учень 11 класу Кирпичник Максим, 2013 (2 місце в ІІ етапі конкурсу)   переглянути виступ



  • Тема: "Односторонні поверхні. Стрічка Мебіуса та пляшка Клейна" , підготувала учениця 10 класу Яцюк Анастасія, 2012    переглянути виступ



  • Тема: "Числа Фідія та золотий переріз" , підготувала учениця 10 класу Діденко Анна, 2012   переглянути виступ

  • Тема: "Числа Фібоначчі" , підготувала учениця 11 класу Діденко Анна, 2013  (2 місце в ІІІ етапі конкурсу) переглянути виступ



  • Тема: "Елементи фрактальної графіки" , підготував учень 11 класу Невідомий Іван, 2013 (1 місце в ІІ етапі конкурсу)   переглянути виступ




  • Тема: "Розв'язування задач у двійковій системі числення" , підготував учень 10 класу Дітковський Стас, 2014    переглянути виступ



Призери ІІ етапу МАН, 2013 рік


Готуємось до контрольних МАН (після уроків), 2013 рік
Обираємо тему наукових робіт, 2012 рік
Всеукраїнська літня школа МАН (м. Євпаторія), 2012 рік



Учасники МАН , учні 10-11 класів, після вступної контрольної роботи з математики, 2017 рік



Реєстрація, обираємо відділення та секції МАН, 2017 рік




ІІІ етап конкурсу (Київ), 2018 рік


   Виступ учасників МАН  - Яцюк А., Діденко А., Невідомого І. на першій  конференції Малої академії наук у 2011 (Вінниця) прочитати виступ, також  можна переглянути презентацію до виступу.

P.S. Насправді, робота з дітьми, що виявили бажання навчатись у Малій академії наук, для вчителя є досить не простою. По перше, це катастофічний брак вільного часу (адже з дітьми зустрічаємось після уроків і працюємо по 1-2 годині).
     По-друге, це недостатня обізнаність самого вчителя в наукових темах (так, саме вчителя!), адже, щоб зацікавити учня темою, потрібно самостійно спочатку її опрацювати (а це не програмовий матеріал). Звісно, з одного боку це плюс для саморозвитку вчителя, але з іншого боку з повним навантаженням (уроків ніхто не відміняє!) це знову ж таки додатковий час.
     По-третє, важливу роль відіграє також контрольна робота, яка містить багато "цікавих" задач. Тому, перш ніж готувати виступ до захисту, потрібно підготувати дітей до контрольної (а це рівнозначно підготовці учнів до олімпіади!)
    Та й написання самих робіт це тривалий процес (опрацювання літератури, оформлення розділів, формулювання теми, мети, актуальності, висновків...) Це постійна співпраця з учнями, консультації, обговорення. А перед захистом ми тренуємось вільно висловлювати власну думку, говорити впевнено, переконливо наводити аргументи щодо актуальності роботи, обдумано давати відповіді на питання журі.
    А ще дуже непросто втішати учнів, які півроку працювали над роботою, оформили її відповідно вимог, здали, а на підсумковій контрольній їм не вистачило кілька балів, тому вони не допущені до захисту робіт.... Є ще багато різних моментів.
   Та не зважаючи ні на що, можна впевнено сказати, що діти-манівці отримують неабиякий досвід, вони стають впевненими, самостійними, організованими. Також приємно, що усі, хто пройшов школу МАН, сьогодні є студентами (і навіть уже випускниками!) престижних ВУЗів України.
    "Завдяки активності творчих особистостей у суспільстві не припиняється процес інновації, внаслідок яких саме суспільство змінюється і прогресує".

1 коментар:

  1. Цікавий фактичний матеріал, корисно було і особиті спостереження вчителя прочитати. Дякую.

    ВідповістиВидалити