"Жодна інша наука не навчає так ясно розуміти гармонію природи, як математика..." П. Карус "За допомогою логіки доводять, за допомогою інтуїції винаходять." А. Пуанкаре "Математику вже за те любити варто, що вона розум до ладу приводить." М.В.Ломоносов "Хто з дитячих років займається математикою, той розвиває увагу, тренує свій мозок, свою волю, виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети." О. Маркушевич "Математика - це мова, на якій написана книга природи." Галілео Галілей "Математика – наука молодих. Інакше й не може бути. Заняття математикою – це така гімнастика розуму, для якої потрібна вся гнучкість і вся витривалість молодості." Н. Вінер "Найвище призначення математики полягає в тому, щоб знаходити прихований порядок в хаосі, що оточує нас." Н. Вінер "Подібно до того як всі мистецтва тяжіють до музики, всі науки прагнуть до математики." Д. Сантаяна

2020-08-05

Поради молодим вчителям

Порада перша
Коли педагог приходить до школи як фахі­вець, йому необхідно готуватися до величезної кількості несподіванок. Шкільне життя він по­бачить зовсім по-іншому, ніж з позицій школя­ра та студента.
Яка б несподіванка людині не трапилася у житті, у неї є два шляхи: піддатися емоціям,           зви­нуватити інших людей, світ, себе або вчитисянабувати життєвого та професійного досвіду.

Педагогу може знадобитись проста і дуже корисна звичка: письмово аналізувати свій робочий день. Це дає змогу збоку подивитись на ситуацію, вийти з потоку емоцій.
Словесно оформлюючи перебіг подій, ви даєте роботу своєму інтелекту й починаєте бачити ситуацію по-іншому. Це дуже важливо: бачити варіанти своєї поведінки в ситуації, тоді ви можете вибрати оптимальний варіант. Ви можете швидко набути професійного та жит­тєвого досвіду, уникнувши негативних емоцій.
Іноді краще обговорити складну ситуацію з іншими людьми, але після письмового аналі­зу. Він має бути дуже стислим, але обов'язково слід відповідати на запитання:
 до яких наслідків призвели мої дії, сло­ва;
  як треба було б вчинити оптимально.
Звичка бачити свою роль у ситуації та вибір оптимальної поведінки вбережуть вас від 
двох проблембезглуздого звинувачення себе і не менш безглуздого звинувачення інших.
Ми стаємо фахівцями (дорослими), коли бе­ремо відповідальність на себе. Саме така пози­ція допомагає педагогу-початківцю розв'язува­ти проблеми самоменеджменту.
Самоменеджмент — це наука, мистецтво уп­равління своєю поведінкою та своїм внутрішнім світом, організації себе для досягнення мети.
Самоменеджмент має завжди починатися з усвідомлення мети, свого інтересу, корисності для себе певної діяльності.
Якщо ви не відповіли собі на головне запи­тання — навіщо вам фах педагога, які ваші глибоко особисті завдання він допоможе розв'яза­ти, — енергії для професійної діяльності у вас буде мало, а перешкод — багато.
А зараз кілька слів про ще одну несподіванку сучасної школи для педагога-початківця — шко­ла стала відкритоюЦе означає, що вчитель уже не є для дитини головним джерелом знань у житті. Дитину навчає увесь світ, телебачення, комп'ютери, друзі. Життєвий досвід дитини в деяких аспектах багатший, ніж у вчителя. За та­ких обставин педагог-початківець має завжди пам'ятати, що він—дорослий. Де б не побувала, чого б не знала сучасна дитина, вона—дитина, з природним прагненням довіри від дорослого, прагненням самій стати дорослою—тобто мати широкий життєвий досвід та здатність брати відповідальність на себе, бути компетентним. Це і є природні переваги педагога, які дитина завжди поважає, які б знання вона не мала.
Порада друга
Одна з найскладніших проблем педагога на початку своєї діяльності — взаємини з колегами, більш досвідченими в професійному та осо­бистому житті.
Головна проблема — різна система цінностей, життєвих переваг. Вона складається з індивіду­альних особливостей людини та її житгєвого дос­віду. Запам'ятайте важливий психологічний за­кон: ми ніколи не дізнаємось, що відчуває інша людина. Вона може нам про це розповісти, але увійти в її індивідуальний світ відчуттів ми не можемо. Право на унікальність кожної людини захищене самою природою.
Тому перше правило встановлення теплих взаємин – ніколи не намагайтеся змінити систему цінностей, тобто індивідуальних переваг іншої людини. Не треба також на неї емоційно гостро реагувати. Якщо щось дороге іншій людині і здається їй дуже цінним, це результат її вибору і її життєвого досвіду. Вони унікальні.
Здатність приймати іншу людину без осуду, у всій її унікальності – це і є толерантність.
Особливо складно буває встановити правильні взаємини з людьми, набагато старшими за нас. Їхні цінності інші. Насамперед, вони цінують витрачені зусилля, час, а молоде покоління -  результат. Для вчителів старшого поколін­ня дуже важлива оцінка їхньої роботи адмініст­рацією під час атестації та різних моментів кон­тролю; молоде покоління більше орієнтоване на професійне зростання і гармонію з дитячим ко­лективом.
Уперше відчувши бурхливу емоційну реакцію своїх досвідчених колег на заохочення адміні­страцією його роботи, молодий педагог буває не­приємно вражений і навіть зломлений. Але це природна реакція педагогів — адже в рамках традиційної педагогіки вони живуть саме в системі оцінювання. У людей літнього віку загострена потреба в повазі, у переживанні почуття своєї значущості.
Тому важливо зважати на їхню думку, пере­ймати їхній багатий досвід, обов'язково поясни­ти їм, як ви використовуєте їхній досвід у своїй роботі. Не соромтеся показати колегам, що ви вчитеся в них і вдячні їм за їхній досвід.
Ще одна небезпека полягає в традиційній схильності людей старшого покоління до нега­тивного мислення. Зверніть увагу, що зіпсувати людині настрій дуже легко, а відновити його важко, тому де тільки можливо уникайте негативних емоцій.
Одна з особливостей моло­дого покоління — пошуки ви­ходу, швидкого вживання заходів, конструктивного рішен­ня, що влаштовує усіх.
І якщо ваша професійна діяльність розвивається успіш­но, рано чи пізно, але зазви­чай впродовж двох рокю ви на­вчитеся у спілкуванні з колега­ми повністю брати відпові­дальність на себе, як це буває у взаєминах з дітьми: ми надає­мо їм право бути такими, якими вони є, отримуємо радість саме від їхніх особливостей, і приймаємо на себе — а не покладаємо на них! — відпові­дальність за наші почуття, та дії у спілкуванні.
Проблемою для педагогів-початківців можуть стати і взаємини з адміністрацією. Центральним моментом тут має бути позитивне ставлення до вимог адміністрації, коли зусилля спрямовані на виконання вимог, а не на боротьбу з ними.
Порада третя
Головне—визначити мету. Щоб правильно поставити мету своєї профе­сійної діяльності в сучасних умовах, необхідно чітко розуміти, що суть усіх процесів модерні­зації освіти полягає в переході від зовнішнього керування діяльністю учня до самоврядування, самоорганізації, самоосвіти. Це відображення за­гальної тенденції сучасної європейської культу­ри —рух усередину, до глибин людської душі, до вивчення психіки людини. Світ розуміють як результат дії творчих сил, що виходять з глибин внутрішнього світу людини. Розуміння законо­мірностей дії цих сил допоможе сучасній педа­гогіці вирішити найважливіше завдання перехо­ду масової свідомості на нову сходинку ево­люції —усвідомлене формування індивідуальної реальності
Постановка мети — широко відомий інстру­мент формування реальності. Щоб він працю­вав ефективно, педагогу потрібно пам'ятати: його мета має сприяти самозміні, роботі над собою, слугувати інтересам його особистісного розвитку.
Правила реалізації мети
1.   Успішність реалізації мети залежить від ступеня вашої готовності до самозмінинасам­перед розширення свого погляду на світ, здібності сприйняти іншу точку зору, може, про­ тилежну вашій.
Досягнення мети — рушійна сила у розвитку людини, адже, пробуючи різні способи досяг­нення мети, людина неминуче приходить до ро­зуміння необхідності змінювати не тільки зовнішній світ, а й себе.     
2.   Ви ніколи не досягнете мети, якщо вона не є справді вашою, тобто не прийнята вашою підсвідомістю.
Якщо мета не ваша, прийнята вами з насліду­вання інших людей чи під їхнім тиском, вона не поєднана з глибиною вашої душі, з вашим дже­релом творчої енергії, що створює ваш світ. У вас просто не буде сил на її реалізацію.
3. Мету обов'язково треба записувати. Це початок її реалізації в матеріальному світі. Поверніться до цих записів через місяць. Ви здивуєтеся, що не одна мета реалізувалася. Запа­м'ятайте: якщо ви не ставите мети, ви працюєте на чужу мету!
4.   Реалізації мети дуже заважає сумнівУявіть собі, що мета — це тунель, яким рухається ваша творча енергія для реалізації в цьому світі. Сум­ніви перекривають цей потік, тому що енергія людини миттєво тікає за думкою, весь тунель спотворюється і починає руйнуватися.
5. Ви змінюєтесь. Так само змінюються і ваші завдання, мета; Зміна мети не повинна бути над­то частою, але й затримуватися на тому, що вас більше не надихає, ні до чого.
6.Ставлячи мету, точно визначте ціну за її досягнення (час, зусилля, гроші). Якщо ви го­тові цю ціну заплатити, мета стає наміром — метою, що має імпульс саморуху та самостійної реалізації.

Немає коментарів:

Дописати коментар