Порада перша
Коли педагог приходить до школи як фахівець, йому необхідно готуватися до величезної кількості несподіванок. Шкільне життя він побачить зовсім по-іншому, ніж з позицій школяра та студента.
Яка б несподіванка людині не трапилася у житті, у неї є два шляхи: піддатися емоціям, звинуватити інших людей, світ, себе або вчитися, набувати життєвого та професійного досвіду.
Педагогу може знадобитись проста і дуже корисна звичка: письмово аналізувати свій робочий день. Це дає змогу збоку подивитись на ситуацію, вийти з потоку емоцій.
Словесно оформлюючи перебіг подій, ви даєте роботу своєму інтелекту й починаєте бачити ситуацію по-іншому. Це дуже важливо: бачити варіанти своєї поведінки в ситуації, тоді ви можете вибрати оптимальний варіант. Ви можете швидко набути професійного та життєвого досвіду, уникнувши негативних емоцій.
Іноді краще обговорити складну ситуацію з іншими людьми, але після письмового аналізу. Він має бути дуже стислим, але обов'язково слід відповідати на запитання:
— до яких наслідків призвели мої дії, слова;
— як треба було б вчинити оптимально.
Звичка бачити свою роль у ситуації та вибір оптимальної поведінки вбережуть вас від двох проблем: безглуздого звинувачення себе і не менш безглуздого звинувачення інших.
Звичка бачити свою роль у ситуації та вибір оптимальної поведінки вбережуть вас від двох проблем: безглуздого звинувачення себе і не менш безглуздого звинувачення інших.
Ми стаємо фахівцями (дорослими), коли беремо відповідальність на себе. Саме така позиція допомагає педагогу-початківцю розв'язувати проблеми самоменеджменту.
Самоменеджмент — це наука, мистецтво управління своєю поведінкою та своїм внутрішнім світом, організації себе для досягнення мети.
Самоменеджмент має завжди починатися з усвідомлення мети, свого інтересу, корисності для себе певної діяльності.
Якщо ви не відповіли собі на головне запитання — навіщо вам фах педагога, які ваші глибоко особисті завдання він допоможе розв'язати, — енергії для професійної діяльності у вас буде мало, а перешкод — багато.
А зараз кілька слів про ще одну несподіванку сучасної школи для педагога-початківця — школа стала відкритою. Це означає, що вчитель уже не є для дитини головним джерелом знань у житті. Дитину навчає увесь світ, телебачення, комп'ютери, друзі. Життєвий досвід дитини в деяких аспектах багатший, ніж у вчителя. За таких обставин педагог-початківець має завжди пам'ятати, що він—дорослий. Де б не побувала, чого б не знала сучасна дитина, вона—дитина, з природним прагненням довіри від дорослого, прагненням самій стати дорослою—тобто мати широкий життєвий досвід та здатність брати відповідальність на себе, бути компетентним. Це і є природні переваги педагога, які дитина завжди поважає, які б знання вона не мала.
Порада друга
Одна з найскладніших проблем педагога на початку своєї діяльності — взаємини з колегами, більш досвідченими в професійному та особистому житті.
Головна проблема — різна система цінностей, життєвих переваг. Вона складається з індивідуальних особливостей людини та її житгєвого досвіду. Запам'ятайте важливий психологічний закон: ми ніколи не дізнаємось, що відчуває інша людина. Вона може нам про це розповісти, але увійти в її індивідуальний світ відчуттів ми не можемо. Право на унікальність кожної людини захищене самою природою.
Тому перше правило встановлення теплих взаємин – ніколи не намагайтеся змінити систему цінностей, тобто індивідуальних переваг іншої людини. Не треба також на неї емоційно гостро реагувати. Якщо щось дороге іншій людині і здається їй дуже цінним, це результат її вибору і її життєвого досвіду. Вони унікальні.
Здатність приймати іншу людину без осуду, у всій її унікальності – це і є толерантність.
Особливо складно буває встановити правильні взаємини з людьми, набагато старшими за нас. Їхні цінності інші. Насамперед, вони цінують витрачені зусилля, час, а молоде покоління - результат. Для вчителів старшого покоління дуже важлива оцінка їхньої роботи адміністрацією під час атестації та різних моментів контролю; молоде покоління більше орієнтоване на професійне зростання і гармонію з дитячим колективом.
Уперше відчувши бурхливу емоційну реакцію своїх досвідчених колег на заохочення адміністрацією його роботи, молодий педагог буває неприємно вражений і навіть зломлений. Але це природна реакція педагогів — адже в рамках традиційної педагогіки вони живуть саме в системі оцінювання. У людей літнього віку загострена потреба в повазі, у переживанні почуття своєї значущості.
Тому важливо зважати на їхню думку, переймати їхній багатий досвід, обов'язково пояснити їм, як ви використовуєте їхній досвід у своїй роботі. Не соромтеся показати колегам, що ви вчитеся в них і вдячні їм за їхній досвід.
Ще одна небезпека полягає в традиційній схильності людей старшого покоління до негативного мислення. Зверніть увагу, що зіпсувати людині настрій дуже легко, а відновити його важко, тому де тільки можливо уникайте негативних емоцій.
Одна з особливостей молодого покоління — пошуки виходу, швидкого вживання заходів, конструктивного рішення, що влаштовує усіх.
І якщо ваша професійна діяльність розвивається успішно, рано чи пізно, але зазвичай впродовж двох рокю ви навчитеся у спілкуванні з колегами повністю брати відповідальність на себе, як це буває у взаєминах з дітьми: ми надаємо їм право бути такими, якими вони є, отримуємо радість саме від їхніх особливостей, і приймаємо на себе — а не покладаємо на них! — відповідальність за наші почуття, та дії у спілкуванні.
Проблемою для педагогів-початківців можуть стати і взаємини з адміністрацією. Центральним моментом тут має бути позитивне ставлення до вимог адміністрації, коли зусилля спрямовані на виконання вимог, а не на боротьбу з ними.
Порада третя
Головне—визначити мету. Щоб правильно поставити мету своєї професійної діяльності в сучасних умовах, необхідно чітко розуміти, що суть усіх процесів модернізації освіти полягає в переході від зовнішнього керування діяльністю учня до самоврядування, самоорганізації, самоосвіти. Це відображення загальної тенденції сучасної європейської культури —рух усередину, до глибин людської душі, до вивчення психіки людини. Світ розуміють як результат дії творчих сил, що виходять з глибин внутрішнього світу людини. Розуміння закономірностей дії цих сил допоможе сучасній педагогіці вирішити найважливіше завдання переходу масової свідомості на нову сходинку еволюції —усвідомлене формування індивідуальної реальності
Постановка мети — широко відомий інструмент формування реальності. Щоб він працював ефективно, педагогу потрібно пам'ятати: його мета має сприяти самозміні, роботі над собою, слугувати інтересам його особистісного розвитку.
Правила реалізації мети
1. Успішність реалізації мети залежить від ступеня вашої готовності до самозміни, насамперед розширення свого погляду на світ, здібності сприйняти іншу точку зору, може, про тилежну вашій.
Досягнення мети — рушійна сила у розвитку людини, адже, пробуючи різні способи досягнення мети, людина неминуче приходить до розуміння необхідності змінювати не тільки зовнішній світ, а й себе.
2. Ви ніколи не досягнете мети, якщо вона не є справді вашою, тобто не прийнята вашою підсвідомістю.
Якщо мета не ваша, прийнята вами з наслідування інших людей чи під їхнім тиском, вона не поєднана з глибиною вашої душі, з вашим джерелом творчої енергії, що створює ваш світ. У вас просто не буде сил на її реалізацію.
3. Мету обов'язково треба записувати. Це початок її реалізації в матеріальному світі. Поверніться до цих записів через місяць. Ви здивуєтеся, що не одна мета реалізувалася. Запам'ятайте: якщо ви не ставите мети, ви працюєте на чужу мету!
4. Реалізації мети дуже заважає сумнів. Уявіть собі, що мета — це тунель, яким рухається ваша творча енергія для реалізації в цьому світі. Сумніви перекривають цей потік, тому що енергія людини миттєво тікає за думкою, весь тунель спотворюється і починає руйнуватися.
5. Ви змінюєтесь. Так само змінюються і ваші завдання, мета; Зміна мети не повинна бути надто частою, але й затримуватися на тому, що вас більше не надихає, ні до чого.
6.Ставлячи мету, точно визначте ціну за її досягнення (час, зусилля, гроші). Якщо ви готові цю ціну заплатити, мета стає наміром — метою, що має імпульс саморуху та самостійної реалізації.
Немає коментарів:
Дописати коментар