Дитину можна порівняти з дзеркалом. Вона відбиває любов, а не починає любити першою.
Якщо дітей обдаровують любов’ю, вони її повертають. Якщо їм нічого не дають, їм нічого повертати.
Потреба в любові і прийнятті, тобто потрібності іншому, - одна з фундаментальних людських потреб.
Її задоволення – необхідна умова нормального розвитку дитини, основа її майбутньої самоповаги, почуття особистої гідності, впевненості у своїх силах.
Якщо дітей обдаровують любов’ю, вони її повертають. Якщо їм нічого не дають, їм нічого повертати.
Потреба в любові і прийнятті, тобто потрібності іншому, - одна з фундаментальних людських потреб.
Її задоволення – необхідна умова нормального розвитку дитини, основа її майбутньої самоповаги, почуття особистої гідності, впевненості у своїх силах.
Від природи інстинктивно відчуваючи, як життєво необхідна їй любов батьків, будь – яка дитина постійно, всіма відомими їй способами запитує у них : «Ви любите мене?». Вона запитує про це всією своєю поведінкою, іноді – словами. І в житті кожної дитини відповідь на це сакраментальне запитання – абсолютно найважливіша. Не отримуючи на нього однозначної відповіді, дитина намагається добитися батьківської любові доступними їй засобами. Вона може намагатися заслужити її беззаперечною слухняністю. Такі діти виростають залежними від оцінок інших людей, боязкими і нерішучими. Дитина може своєю поведінкою випробовувати батьківські почуття (А ось такого, поганого, все одно любите?), вимагати уваги й любові батьків, а може мститися, не отримуючи в достатній кількості ні того, ні іншого.
Що ж потрібно дітям, щоб вони почувалися любимими?
1. Безумовне прийняття
Приймати без певних умов – не означає балувати. . Приймати дитину – це означає вірити в те, що від початку її наміри й прагнення добрі, це означає визнавати за нею право на помилку, але це не означає, що ми маємо заплющувати очі на погану поведінку дитини, яка потребує нашого виховання, керівництва й дисципліни.
Ви можете навіть сердитися, гніватися й відкрито виявляти ці почуття стосовно конкретних вчинків та поведінки дитини. Адже чимало дитячих пустощів є неприємними та злими. Недопустимо одне – виховуючи дитину, не можна використовувати як вплив свою любов, грати й маніпулювати любов’ю. Шукайте інших засобів, інших «батогів та пряників»! Батьківська любов – це те, чого дитина потребує без висування жодних умов. Вона має одержати любов просто так, бо вона є ваша, бо це є ви. Хочете мати обдаровану дитину? Обдаруйте її любов’ю.
Дитина приходить у світ безпорадною істотою, і турбота про неї – найнеобхідніша умова її виживання. Стаючи дорослішою, вона все менше потребує її й починає потребувати більше самостійності. Вчасно «відпустити» - це теж турбота. Однак передчасне прагнення деяких батьків перекласти на плечі дитини вирішення непосильних поки що для неї проблем ( «Чого ти скаржишся?», «Розбирайся сам!», «Ти вже великий – маєш сам думати!») сприяють виникненню у дитини почуття незахищеності, безпорадності, непотрібності, самотності , слабкості. Вона почувається нелюбимою.
3. Схвалення незалежності, автономії дитини
Допомога й турбота викликає почуття взаємного задоволення тоді, коли дитина сама її просить. Але турботу вона може сприймати і як пригноблення, якщо поводитися з дитиною, як із шматком глини, з якого турботливі батьки ліплять свою мрію. Як настирливе втручання в своє життя сприймає дитина і прагнення надто тривожних батьків застерегти її від найменших неприємностей – «аби чогось не сталось».
4. Пильна увага
Люблячі батьки проводять з дитиною багато часу. Однак для дитини важлива не кількість проведеного з нею часу, а те, як він проведений. Час, проведений із сином чи дочкою тільки за батьківським обов’язком, приносить мало радості обом. Особливо цінні й необхідні дитині хвилини пильної уваги. Пильна увага означає цілковиту зосередженість на дитині. Їй необхідно почуватися важливою і значущою особистістю; вона хоче бути впевненою у своєму праві на неподільний, справжній інтерес, не розпилену увагу й зацікавленість, турботливу зосередженість саме на ній, саме в цю хвилину.
Пильна увага дає дитині змогу відчути, що вона в очах своїх батьків найважливіша людина в світі. Пильна увага потребує часу. Але погляньмо у вічі істині: добре виховання потребує часу! Не отримуючи досить пильної уваги, дитина відчуває занепокоєння й незахищеність, бо розуміє, що все на світі важливіше за неї.
5. Вияв ніжних почуттів
6 .Фізичний контакт
Часто вживані слова мають властивість знецінюватися. Але є інший спосіб ненав’язливо й природно повторювати дитині:» Я люблю тебе». Це фізичний контакт.
Не виключені «телячі ніжності». Але є й безліч інших способів дати зрозуміти дитині, що вам приємно бути з нею поруч: легкі обійми, дружнє поплескування, потиск руки, лагідний дотик, прогладжування по голові, жартівлива боротьба тощо. Вони мають бути природними, заспокоювати дитину, не бути демонстративними або надмірними, тривати доти й наскільки це приємно обом.
7. Зоровий контакт
Зоровий контакт – це головний засіб передавання дитині наших почуттів. Більшість людей не усвідомлює, наскільки це могутній і вирішальний чинник. Люблячий погляд – одне з головних джерел емоційного живлення для дітей. Відкритий, природний, доброзичливий погляд просто у вічі істотно важливий не лише для встановлення контакту з дитиною, а й для задоволення її емоційних потреб. Чим частіше батьки дивляться на дитину, намагаючись виразити їй свою любов, тим більше вона усвідомлює цю любов. Очі батьків повинні постійно випромінюють ніжність , любов, підтримку, розуміння. Якщо батьки дивляться так на дитину лише тоді, коли вона добре поводиться і вони можуть нею пишатися, дитина сприймає їхню любов як обумовлену. Якщо батьки використовують зоровий контакт тільки в негативному ключі, дивлячись «виразно» в очі дитини, дорікаючи, критикуючи, повчаючи,закликаючи до порядку, у дитини може сформуватися неправильне уявлення про те, як батьки насправді ставляться до неї.
Ще небезпечніше у вигляді покарання спеціально уникати дивитися в очі дитині. Це діє на неї гнітюче й спустошуючи. І може статися, що в ці важкі хвилини вона не забуде ніколи в житті.
8. Дисципліна, керівництво життям дитини.
Чому ж тоді стільки конфліктів із приводу дисципліни? Справа в тому, що насправді діти повстають не проти самих правил, а проти того, як їм ці правила підносять, проти силових, авторитарних методів, якими часто користуються батьки.
Немає коментарів:
Дописати коментар