"Жодна інша наука не навчає так ясно розуміти гармонію природи, як математика..." П. Карус "За допомогою логіки доводять, за допомогою інтуїції винаходять." А. Пуанкаре "Математику вже за те любити варто, що вона розум до ладу приводить." М.В.Ломоносов "Хто з дитячих років займається математикою, той розвиває увагу, тренує свій мозок, свою волю, виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети." О. Маркушевич "Математика - це мова, на якій написана книга природи." Галілео Галілей "Математика – наука молодих. Інакше й не може бути. Заняття математикою – це така гімнастика розуму, для якої потрібна вся гнучкість і вся витривалість молодості." Н. Вінер "Найвище призначення математики полягає в тому, щоб знаходити прихований порядок в хаосі, що оточує нас." Н. Вінер "Подібно до того як всі мистецтва тяжіють до музики, всі науки прагнуть до математики." Д. Сантаяна

2020-07-29

Аналогія. Гіпотеза (залік)

Місце аналогії в логічному мисленні. Особливості гіпотези. Види аналогії.
1. Дайте визначення аналогії. 
  Термін «аналогія» походить від грецького слова analogia,тобто відповідність, подібність. 
Аналогія – це такий не дедуктивний умовивід, у якому судження про притаманність певної ознаки деякому об’єктові виводиться на основі подібності цього об’єкту з іншими об’єктами.

2.Наведіть приклад аналогїї.
Прикладом аналогії може бути гіпотеза про існування життя на Марсі. Порівнюючи властивості, які має Земля і Марс, можна виявити, що Марс і Земля є планетами земної групи, що вони обертаються навколо Сонця, мають майже однакову тривалість доби і зміну пір року. На підставі цього можна зробити висновок, що на Марсі (аналогічно до Землі) є життя.
3.Чому аналогія є одним із видів індукції?
Висновок в аналогії буде ймовірним, навіть при істинності засновків. За своєю сутністю аналогія має характер неповності, становить вияв наявних, схожих ознак,тому її слід вважати неповною індукцією.
4.Що таке метод паралелей?
Метод паралелей полягає в тому, що одночасно вивчають дві або кілька подій, структур або форм розвитку, в яких виявляють відмінні, спільні та подібні риси.
5.Покажіть роль цього методу в науковому дослідженні.
Соціальна значущість методу паралелей полягає у виявленні сталих відношень і сукупності двох або кількох явищ і дій,спільності їхніх характерних рис. Аналогія та метод паралелей дозволяє вченим робити ряд важливих припущень при дослідженні певних явищ чи предметів.

Особливості гіпотези. Гіпотеза як форма розвитку знань. Гіпотеза і наукові передбачення.
1.Чому гіпотеза – це форма розвитку знань? Які ще є форми наукового пізнання?
Гіпотеза – це форма розвитку наукових знань для встановлення причинних та інших закономірних зв’язків між відомими явищами і тими, які ще не відомі.. Доведена гіпотеза стає теорією. Це знання, в основі яких лежить припущення.
Основними формами розвитку наукових знань є факт, ідея, наукова проблема, гіпотеза, концепція і теорія.
2.Назвіть види гіпотез та наведіть їх приклади.
Гіпотези поділяють на загальні, часткові та одиничні.
Загальна гіпотеза – це науково обґрунтоване припущення про причини, закони і закономірності, що стосуються всієї даної множини предметів. Прикладом може бути гіпотеза Миколи Коперника про геліоцентричну систему світу а також про те, що у Всесвіті діють одні й ті ж закони, справедливі як на Землі, так і у космосі.
Часткова гіпотеза стосується відповідних припущень відносно частини об’єктів, які виділяються з їх множини. Наприклад, гіпотеза про походження окремих видів тварин.
Робоча гіпотеза передбачає створення певної системи для вивчення об’єкта, це є тимчасове припущення. Наприклад, в геометрії її часто використовують для доведення теорем від супротивного.
3.Що означає «побудувати гіпотезу»? Які основні етапи її розвитку?
Як процес мислення, гіпотеза потребує побудови, тобто чіткого формулювання, її доведення або спростування. Побудова гіпотез - необхідний шлях до створення наукової теорії. Всяка наукова теорія висловлюється спочатку як гіпотеза. Науково доведена і підтверджена на практиці гіпотеза стає науковою теорією. Основними етапами розвитку гіпотези є два: формулювання та доведення. Вирішальним етапом у становленні гіпотези є практика. На цьому етапі завершується її формування і перевірка істинності.
4.Наведіть приклади хибних та наукових гіпотез. Які ви знаєте гіпотези про Тунгуський метеорит?
Гіпотеза А. И.  Опаріна про походження життя на Землі, гіпотеза про походження Сонячної системи. Про те, що органічні речовини, можливо вуглеводні, могли утворюватися в океані з більш простих сполук. Енергію для цих процесів постачала інтенсивна сонячна радіація, головним чином ультрафіолетове випромінювання, що потрапляло на Землю до того, як утворився озоновий шар, який затримує велику її частину.
Гіпотеза РНК-світу
Ця гіпотеза виникнення живих організмів останнім часом здобуває все
більше прихильників. Суть її полягає в припущенні, що основоположниками
живих клітин були молекули РНК, а не білки.
Існує понад 70 різних гіпотез про Тунгуський метеорит - стверджують, що це могла бути гігантська блискавка, великий метеорит чи навіть космічний корабель прибульців, який нібито зазнав катастрофи у тайзі. На думку президента Академії фундаментальних наук РФ Андрія Тюняєва, вибух спровокувала біла діра, яка могла виникнути як з космосу, так і з центру нашої планети. Найбільш вірогідними гіпотезами про тунгуський метеорит є дві: комета або хмара космічного пилу.
5.Назвіть основні гіпотези в теоріях Демокрита, Птолемея, Коперника, Менделєєва та інших учених.
Вчення Демокрита про атомістичну будову речовини; гіпотеза Птолемея про геоцентричну систему світу, в якій Земля знаходиться у центрі простору; гіпотеза Коперника про геліоцентричну систему світу, в якій у центрі знаходиться Сонце, а Земля і всі планети обертаються навколо нього по колових орбітах; гіпотеза Менделєєва про походження нафти
6.Розкрийте взаємозв’язок аналогії, гіпотези та моделювання.
Гіпотези (її формулювання), так як і аналогія, пов’язана з дослідженням і порівнянням властивостей предметів. Гіпотеза, так як і моделювання, дає змогу визначати короткочасні і довготривалі прогнози. Моделювання включає аналогію як обов’язковий момент порівняння і форму умовиводу.

Залікова робота вчителя математики Дем'янюк Г.В.,
Авторська школа Н.В. Василенко «Елементи логіки» (Вінниця - 2011)

Немає коментарів:

Дописати коментар