"Жодна інша наука не навчає так ясно розуміти гармонію природи, як математика..." П. Карус "За допомогою логіки доводять, за допомогою інтуїції винаходять." А. Пуанкаре "Математику вже за те любити варто, що вона розум до ладу приводить." М.В.Ломоносов "Хто з дитячих років займається математикою, той розвиває увагу, тренує свій мозок, свою волю, виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети." О. Маркушевич "Математика - це мова, на якій написана книга природи." Галілео Галілей "Математика – наука молодих. Інакше й не може бути. Заняття математикою – це така гімнастика розуму, для якої потрібна вся гнучкість і вся витривалість молодості." Н. Вінер "Найвище призначення математики полягає в тому, щоб знаходити прихований порядок в хаосі, що оточує нас." Н. Вінер "Подібно до того як всі мистецтва тяжіють до музики, всі науки прагнуть до математики." Д. Сантаяна

2020-07-18

ВИСТАВА про чотирикутники

    Для проведення тижнів математики чудовою знахідкою буде вистава про чотирикутники. 

Ведуча: Усім доброго дня і з вами  "Світське життя" з Катериною Осадчею. Сьогодні ми побуваємо в родині Чотирикутників. Отож, пропоную познайомитись із ними ближче.
Ведуча: Питання до батька сімейства Скажіть, будь ласка, чи велика ваша сім'я?
- Як Ви вже певно зрозуміли, батько сімейства - Я.
У мене є 3 сина: прямокутник, ромб, квадрат. Разом з нами живе наша родичка Трапеція.
Ведуча: Розкажіть, будь ласка, трохи про себе.
- Я - чотирикутник, протилежні сторони якого попарно паралельні.
Ведуча: Зараз дізнаємося, Вас звати ...
І вас ніколи, ніхто, ні з ким не плутає?
- Ні, звичайно, адже у мене свої ознаки, відомі всім:
1. Протилежні сторони паралельні та рівні
2. Протилежні кути рівні
3. Діагоналі точкою перетину поділяються навпіл
Ведуча:Перепрошую, а де Ви служите?
- В основному, займаюся наукою.
• У фізиці застосовують паралелограм при вивченні сил, при знаходженні рівнодійної сили.
· У житті паралелограм - це рами велосипедів, мотоциклів, де для жорсткості проведена діагональ.
Ведуча: Дякую вам. Дозвольте поставити кілька запитань Вашому старшому синові.Ви схожі на свого батька, але все-таки, між вами спостерігається істотна різниця. Чи не могли Ви розповісти нам, у чому вона полягає?
- Із задоволенням. Я - паралелограм, у якого кути прямі. Так як же мене звати?
Ведуча:Невже прямокутник?
- Правильно, прямокутник!
Сподіваюся і властивості мої знаєте?
Ведуча:Звісно! Хто ж їх не знає? Крім того, що ви схожі на свого батька, ваші діагоналі рівні!- А яку користь Ви приносите людям?
- Прямокутник несе красу, чіткість, стрункість.
Озирніться навколо: стіни, підлогу, стелю, поверхню столу, футбольне поле, навіть записна книжка - все це прямокутники.
Спробуйте побудувати будинок або зробити раму для картини, не знаючи властивостей прямокутника.
Ведуча:Щиро Дякую! Бажаю вам успіху! Звернемося до наступного сина ...
Вибачте, будь ласка, а як Ваше ім'я?
- Мене звуть так само, як і мого пра-пра-пра-дідуся. Хочете дізнатися як?
Розповім вам казку.
Вирішили усі чотирикутники вибрати собі короля. Довго сперечалися і не могли прийти до єдиної думки. І ось один старий паралелограм сказав:
«Давайте вирушимо в царство чотирикутник. Хто першим прийде, той і буде королем ». Всі погодилися і відправилися в подорож.
На шляху друзям зустрілася річка, яка сказала: «Перепливуть мене тільки ті, у кого діагоналі перетинаються і точкою перетину діляться навпіл». Частина чотирикутників залишилася на березі, інші о перепливли і вирушили далі.
Хто першим вийшов з змагання? (Вірно. Усі, крім паралелограмів)
Далі їм зустрівся густий темний ліс, який дозволив пройти тільки тим, у кого діагоналі рівні. Кілька мандрівників залишилися під лісом, інші продовжили шлях.
Хто були основними суперниками і продовжили шлях? (Прямокутник і квадрат)
Добралися подорожні до стін царства чотирикутник.
Міст через рів оголосив, що пропустить тих, у кого діагоналі перетинаються під прямим кутом. По мосту пройшов тільки один чотирикутник, який і був проголошений королем. Хто став королем царства чотирикутника?
- Отже, я - Квадрат.
І ще у мене цілих 3 визначення: 1. Я - паралелограм. 2. Я - прямокутник.
3. Я - ромб. Тому я володію всіма їх властивостями ...
Ведуча: А Ви яке застосування в житті людей знаходите?
Ні наука, ні техніка, без мене не обходяться. І в господарських справах я теж використовуюсь. Ваші товариші, граючи в шахи, фігури по квадратах пересувають.
У сільському господарстві застосовують квадратно-гніздовий спосіб посадки.
Ведуча: Дякую. Ви й правді особливий з усієї родини!
Ви, очевидно молодший з родини?
Так, я - ромб. Один школяр на запитання вчителя: «Що таке ромб?» - відповів:
«Ромб - це квадрат, якому дали по шиї».
Ведуча: І це схоже на правду?
- Звичайно. Наш батько дуже суворий, і рука у нього важка.Потягнув я якось за косичку одну з діагоналей і став з квадрата ромбом.
- І зараз я - паралелограм, усі сторони якого рівні, а ще у мене нові властивості:
Мої діагоналі перпендикулярні і є бісектрисами своїх кутів.
- я не маю великого господарського значення, зате мене використовують у мистецтві.
• Люблять мене малювати на тканинах художники, використовують в узорах килимарниці.
• Плиточники укладають плитки у вигляді ромба, - з них виходять гарні візерунки.
• Рейковий домкрат для легкових автомобілів також має форму ромба.
Ведуча:Дякуємо! Не ображайтеся на батька. Завдяки йому Ви так радуєте очей людям.
Шановна пані, скажіть і Ви кілька слів про себе.
- Мене звуть трапеція. Я - чотирикутник, у якого дві сторони паралельні, а дві інші - не паралельні.
- Зовні ми буваємо дуже різні. Серед моїх подруг є прямокутна трапеція, є також рівнобічна трапеція.
Ведуча:І, звичайно, у нас є свої властивості ...
- Сума кутів, прилеглих до бічних сторін, рівна 180о. А у рівнобічної трапеції діагоналі рівні. А в прямокутної є лише два прямих кути.
А шкільні вчителі тільки і думають, як би, кому-небудь задачку про мою середню лінію підсунути! Це відрізок, що з’єднує середини бічних сторін. І ви вже точно маєте знати, що він рівний півсумі моїх основ!
Ведуча: Так, хто ж цього не знає! А якщо вашу середню лінію помножити на висоту, то ми знайдемо вашу площу.  Дякую вам.
Ведуча:Ми побували в сімействі чотирикутників і дізналися про їх чудові властивості. Які нам обов’язково знадобляться на уроках математики. Дякую за чудові відповіді, любі чотирикутники! Бажаю, щоб вам, щоб діти про вас не забували і усі ваші властивості добре пам’ятали. А з вами була Катерина Осадча «Світське життя» наступного разу завітає в родину трикутників

Інсценівка «Квадрат і Трикутник»
В е д у ч и й 1
Жили-були два брати:
Трикутник із Квадратом.

Ведучий 2
Старший-квадратний,
Добрий, невсипущий; 
В е д у ч и й 1
Молодший – трикутний
Гострокутний та ще й злющий.
Ведучий 2
Став питать його Квадрат …

      Кв а д р а т
Ти чому серйозний, брат ?
    В е д у ч и й 1   
  Той сказав йому…
  Т р и к у т н и к
Бо ти ширше за мене, як не міряй,
У мене три всього кути,
А в тебе їх-чотири!
Ведучий 2
А Квадрат промовив…

К в а д р а т . 
Брат,  я ж бо старший,  я – Квадрат

В е д у ч и й 1
    І додав, зовсім спокійний…
К в а д р а т .
  Може, з нас я більш потрібний!

Ведучий 2
Ось і ніч прийшла.
До брата перелазить через тин
Брат молодший, щоб у хаті
Зрізать старшому кути.
(Сценою іде, скрадаючись із великими ножицями, Трикутник.  Підходить до сплячого Квадрата, зрізає йому за
наміченими лініями кути і, задоволений повертається   назад. )
        Т р и к у т н и к .
Приємних снів, солодких снів!
Спать лягав чотирикутним,
 а проснешся-без кутів!
В е д у ч и й 1   
Та на ранок менший брат 
страшній помсті був не рад,
Глянув він: нема Квадрата,
 занімів, стояв без слів…
      
Т р и к у т н и к .
Ну й помстивсь! Тепер у брата стало вісім аж кутів!





Немає коментарів:

Дописати коментар